Monday, November 16, 2015

Filled Under:

DUNIA AKHIR ZAMAN ! Penjelasan Sebenar Arak Halal Yg Akan Dijual Di Malaysia

#Cuba bayangkan lepas ni kita tengok orang minum arak macam org minum air mineral je, tak ada perasaan malu dan bersalah. Nama je negara Islam, tapi ......

#Kemajuan teknologi moden kini mampu menghasilkan Bir tanpa Alkohol dan Bir tersebut telah dipanggil sebagai 'Bir Halal'.

#Berikutan kontroversi itu, pelbagai reaksi dari netizen yang rata-rata bersetuju produk sedemikian rupa tidak seharusnya diperkenalkan di negara Islam seperti Malaysia.

#ARAK HALAL ( TANPA ALKOHOL )

#PENGERTIAN ARAK

#Arak ialah minuman yang memabukkan. Dalam bahasa Arab dinamakan khamar, berasal dari kata khamara ertinya menutupi. Seseorang yang minum arak atau khamar, biasanya ia mabuk, hilang akal fikirannya tertutup jalan kebenaran, dan ia lupakan dirinya dan lupakan Allah.

#Minum arak hukumnya adalah haram, sama ada sedikit atau banyak, hukum mabuk atau pun tidak, kecuali ketika darurat, dan arak itu adalah najis ainnya. Firman Allah yang bermaksud:

#”Wahai orang-orang yang beriman bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor (najis / keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”.
(Surah Al- Maidah ayat 90)

#KENAPA PERLU PANGGIL ARAK? TAK SESUAI....

#Betul betul mengelirukan Umat Islam. Kalau tiada alkohol macam Ribena, panggil sahajalah nama produk. Cukuplah dengan nama Root Bir yang kadangkala mengelirukan masyarakat.

#Memandangkan pembotolan pula hampir menyerupai packing arak beralkohol ( Carlsberg, Anchor Beer dsb ), kita kena bertindak segera untuk jangka panjang.

#Esok esok bila anak muda beli bir dijalanan, togok Carlsberg, Jolly Shandy, Anchor Beer, Tiger Beer, kita susah nak bezakan dan akhirnya menjadi tidak kisah sebab sangkakan arak halal.

#Malaysia negara Islam walaupun sekular. Kita mencorakkan sistem agar menjadi lebih baik. Jangan beri Allah murka. Padah jawabnya. Segala tindakan di dunia dipersoalkan diakhirat kelak.





0 comments:

Post a Comment